dinsdag 5 augustus 2014

DIY #1 Gepunnikte ketting met kleurige kraaltjes




DIY #1 gepunnikte ketting met kleurige kraaltjes

Paar dagen geleden heb ik een punnik klosje gekocht. In Letland had ik er nog nooit van gehoord. Het leek me leuk om dat even te leren. Al snel had ik mijn eerste gepunnikte koordje gemaakt... maar dan, wat doe je er mee? Je kan er eigelijk van alles mee: een hele lange koordje maken en dan ermee breien of haken, of een ijzeren draad er doorheen en dan een woord of een symbool vouwen, of een leuke sieraad van te maken. 

Wat heb je nodig: bolletje wol, punnik-klosje,
 punniknaald, haaknaald, 
gewone naald en wat kraaltjes.



Ik wil in deze DIY je laten zien wat ik gisteravond had gemaakt. Ik had gekozen voor een neon-roze bolletje wol. Verder had ik een punnik klosjenodig, een punnik-naald, een haaknaald, een schaar,  een gewone naald met een grote oog, beetje washitape en wat leuke kraaltjes. Deze kraaltjes heb ik zelf gemaakt van Fimo modeleerklei, maar je kan ook andere kraaltjes gebruiken met een wat grotere gat .









Stap 1: maak een koordje met je punnik-popetje


Punniken zelf is niet moeilijk. Op YouTube  en Pinterest kun je heel mooie en duidelijke filmpjes vinden met een goede uitleg hoe jij het moet doen. Zo heb ik het ook geleerd. 

Voor mijn ketting laat ik wat lagere "staartje" hangen in het begin en ook aan het einde, dat ga ik later gebruiken voor het rijgen van kraaltjes. 





Als je je gewenste lengte hebt bereikt,
dan hecht je het af en laat er een lagere "staartje" aanzitten


Als je klaar bent, dan hecht je het koordje af en laat je er langere "staartje" aan hangen. Ik heb ongeveer 55cm lange koortje gemaakt. 


Voor de extra stevigheid heb ik van dezelfde bolletje wol een draadje door mijn koordje geregen. Ik heb hiervoor een haaknaald gebruikt en een beetje washitape. Ik heb me draadje met de tape het draadje vast gemaakt aan mijn haaknaald, anders kun je het verliezen tijdens het rijgen en dan moet je opnieuw beginnen.








Kies wat leuke kraaltjes uit.
En nu moment voor mijn kraaltjes!!! Ik had gekozen voor wat zachtere kleuren. Je kan ook kiezen voor houten kraaltjes of voor kraaltjes in één kleur. Alles is leuk, als je zelf het mooi vindt. 

Ik gebruik een gewone naald met wat grotere oog om beide staartjes in tegengestelde richtingen er doorheen te rijgen, ook mijn extra draadje gaat er doorheen. 

Vervolgens maak ik het hoger in mijn koordje vast met een gewone knoop, die wordt onzichtbaar in het koordje zelf. Ook de uiteindes van deze "staartjes" en mijn extra draadje verstop ik aan de binnenkant van het koordje.






Hier is het resultaat.
Ik ben zelf erg tevreden mee, punniken bevalt me wel. :) Daarom heb ik er nog één van gemakt en ik denk dat er nog andere gaan volgen.



Ik hoop dat jij ook zin in krijgt om lekker een avondje te punniken met een lekker kopje thee of misschien samen met je kinderen. Het is niet moeilijk en werkt ontspannend.









  

2 opmerkingen: